کد مطلب:286620 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:261

موقعیت مسجد مقدس جمکران در سی سال پیش (1390 قمری)
نگارنده به خاطر دارد كه حدود سی سال قبل مسجد جمكران در محوطه ای كوچك قرار داشت، و اطراف آن حجرات معدودی به صورت اطاق های مدارس دینی برای سكونت واردین ساخته شده بود و معمولاً فقط در شب و روزهای جمعه و شبهای خاص، عدّه اندكی از صالحان و عابدان و افراد مضطر و پریشان به آنجا می رفتند و در غیر این ایام كسی در آنجا دیده نمی شد.

در یكی از لیالی متبركه ماه رجب، نگارنده با چند تن از دوستان، پیاده به مسجد مشرّف شدیم و شب را به احیاء گذراندیم و به قصد روزه فردای آن، سحری آماده نمودیم. آن شب جز ما چند نفر، شخص دیگری آنجا نبود.

آب انبار كوچكی در كنار مسجد بود كه آبش چندان تعریف نداشت، حفره ای به نام چاه صاحب الزمان علیه السلام بود كه روی آن را با پنجره ای آهنی گرفته بودند و از شكافهای آن عریضه به داخل چاه می انداختند. جاده آن خاكی و نوعا افرادی كه عازم آنجا می شدند پیاده می رفتند.

كوتاه سخن، این مسجد با آن سابقه كهن و گزارشات تاریخی و روایی، رونق چندانی نداشت و جز افراد خاص، كسی به آنجا نمی رفت (و این امری است كه انگیزه جعل را منتفی می سازد، زیرا تا پول و مقام و منصب در كار نباشد، انگیزه جعل به وجود نمی آید) در عین حال افراد معدودی در گرما و سرما مقید بودند كه رابطه خود را با این مكان مقدّس حفظ نمایند.

مرحوم حاج شیخ مرتضی انصاری قمی كه واعظی زبردست بود، در منبر مسجد امام حسن علیه السلام قم فرمود: من مقید بودم شبهای جمعه را جمكران باشم، در یكی از شب های زمستانی در مسجد بیتوته كرده بودم. برف هم می بارید. خوابیدم و نیاز به غسل پیدا كردم. به تنهایی در دل شب در جاده پر از برف پیاده آن هم با نعلین به قم آمدم و بعد از انجام غسل مجددا به مسجد برگشتم و به عهد خود وفا كردم.

از حرفهای ایشان استفاده می شد كه جاذبه منبر او در اثر آن پایداری بوده است.

این گستردگی فعلی و توجه توده مردم به طوری كه از سراسر كشور در شب های چهارشنبه و جمعه به آنجا هجوم می آورند، مربوط به سی سال اخیر است. سبب آن كسادی و علت این رواج بی سابقه چیست؟ هر كسی چیزی را معرفی می كند، ولی مجموع امور ذیل می تواند در رواج وتوجه مردم دخیل باشد.

1 - وجود وسائل حمل و نقل

2 - آسفالت جاده و امكانات رفاهی

3 - گرفتاری و پریشانی مردم عصر حاضر كه هر شخص دهها گرفتاری طاقت فرسا دارد، و چون گرفتاران از راههای مادی و اسباب عادی مأیوسند، به اماكن مقدّسه مخصوصا به این مكان شریف رو می آورند.

در هر حال وظیفه روحانیت و هیئت محترم امنای مسجد است كه از این گرایش بی سابقه به طور صحیح استفاده كنند، و با امر به معروف و نهی از منكر و تصحیح عقاید و ترویج اخلاق حسنه از این جمعیت انبوه، عاشقان و دلباختگانی عارف برای حضرت مهدی - ارواحنا فداه - تربیت نمایند.

أللهُمَّ اجْعَلنا مِنْ أَعْوانِهِ وَأَنْصارِهِ وَعَجِّلْ فَرَجَهُ وَسَهِّلْ مَخْرَجَهُ.